واترپمپ موتور کامینز 6CT

SKU: 3966841
موجود

واترپمپ موتور کامینز 6CT یکی از اجزای سیستم خنک‌کننده موتور است که وظیفه گردش مداوم مایع خنک‌کننده (آب و ضدیخ) در موتور را بر عهده دارد.

آیا این محصول را دوست داشتید؟ اکنون به موارد دلخواه اضافه کنید و محصول را دنبال کنید.

افزودن به لیست علاقه مندی
افزودن به لیست علاقه مندی
با کارشناسان ما تماس بگیرید.

989121996582+ شروع تماس

قیمت های پایین

تضمین تطابق قیمت

نصب تضمینی

همیشه قسمت درست

کارشناسان داخلی

ما محصولات خود را می شناسیم

بازگشت آسان

سریع و بدون دردسر

توضیحات

کامینز

 

 

 

 

 

واترپمپ موتور کامینز 6CT یکی از اجزای سیستم خنک‌کننده موتور است که وظیفه گردش مداوم مایع خنک‌کننده (آب و ضدیخ) در موتور را بر عهده دارد.

این قطعه با به حرکت درآوردن مایع خنک‌کننده از رادیاتور به بلوک سیلندر و سپس بازگشت آن به رادیاتور، دمای موتور را در سطح استاندارد نگه می‌دارد.

یکی از مهم‌ترین قطعات این موتور که نقش حیاتی در خنک‌کاری و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور دارد، واترپمپ (Water Pump) است.

موتور کامینز 6CT یکی از موتورهای دیزلی قدرتمند و پرکاربرد در ماشین‌آلات راه‌سازی، دیزل ژنراتورها، کامیون‌ها و تجهیزات صنعتی است.

در این مقاله، به بررسی عملکرد، مشخصات فنی، علائم خرابی، دلایل آسیب، نحوه نگهداری و راهنمای خرید واترپمپ موتور کامینز 6CT می‌پردازیم.


واترپمپ چیست و چه نقشی در موتور کامینز 6CT دارد؟

واترپمپ (پمپ آب) یکی از اجزای سیستم خنک‌کننده موتور است که وظیفه گردش مداوم مایع خنک‌کننده (آب و ضدیخ) در موتور را بر عهده دارد.

این قطعه با به حرکت درآوردن مایع خنک‌کننده از رادیاتور به بلوک سیلندر و سپس بازگشت آن به رادیاتور، دمای موتور را در سطح استاندارد نگه می‌دارد.

🔹 نقش واترپمپ:
پیشگیری از داغ شدن بیش از حد موتور
افزایش راندمان احتراق و عملکرد موتور
افزایش عمر قطعات داخلی موتور از طریق خنک‌کاری مناسب


مشخصات فنی واترپمپ موتور کامینز 6CT

مناسب برای: موتور کامینز 6CT
جنس بدنه: چدن یا آلومینیوم مقاوم در برابر حرارت و خوردگی
جنس پروانه (Impeller): آلیاژ فلزی یا پلاستیک مقاوم در برابر سایش
نوع واترپمپ: مکانیکی (عملکرد با نیروی تسمه یا چرخ‌دنده)
ورودی و خروجی مایع خنک‌کننده: طراحی متناسب با مسیر جریان موتور 6CT
عمر مفید: بیش از 10000 ساعت کارکرد استاندارد
سازگاری: مورد استفاده در کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، ماشین‌آلات راه‌سازی، ژنراتورها و تجهیزات صنعتی


عملکرد واترپمپ در موتور کامینز 6CT

🔹 گردش مایع خنک‌کننده:
هنگامی که موتور روشن می‌شود، واترپمپ به کمک تسمه یا چرخ‌دنده شروع به کار کرده و مایع خنک‌کننده را از رادیاتور به مجاری خنک‌کننده موتور پمپاژ می‌کند.

🔹 جذب گرمای موتور:
مایع خنک‌کننده با عبور از بلوک سیلندر و سرسیلندر، گرمای تولیدشده در اثر احتراق را جذب می‌کند.

🔹 بازگشت به رادیاتور:
مایع خنک‌کننده پس از عبور از موتور، به رادیاتور بازمی‌گردد تا گرمای خود را از طریق پره‌های رادیاتور و فن خنک‌کننده از دست بدهد. سپس این چرخه مجدداً تکرار می‌شود.

🔹 تنظیم دمای موتور:
این فرآیند از افزایش بیش از حد دمای موتور جلوگیری کرده و باعث عملکرد بهینه و طول عمر بیشتر قطعات داخلی می‌شود.


علائم خرابی واترپمپ موتور کامینز 6CT

خرابی واترپمپ می‌تواند مشکلات جدی برای موتور ایجاد کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی واترپمپ را بررسی می‌کنیم:

1. نشتی مایع خنک‌کننده

🔻 اگر زیر موتور، مایع خنک‌کننده (آب یا ضدیخ) نشت کرده باشد، ممکن است آب‌بندی واترپمپ دچار مشکل شده یا بدنه آن ترک خورده باشد.

2. افزایش دمای موتور (داغ شدن بیش از حد)

🔻 اگر واترپمپ نتواند مایع خنک‌کننده را به‌درستی گردش دهد، دمای موتور افزایش یافته و ممکن است منجر به جوش آوردن موتور شود.

3. کاهش سطح مایع خنک‌کننده بدون نشتی ظاهری

🔻 خرابی سیل مکانیکی یا یاتاقان‌های داخلی واترپمپ ممکن است باعث نشت داخلی مایع خنک‌کننده شود.

4. صدای غیرعادی از موتور (صدای ویز یا خرخر کردن)

🔻 اگر هنگام روشن بودن موتور، صدای غیرعادی مانند ویز، سوت یا خرخر شنیده شود، ممکن است مشکل از یاتاقان واترپمپ یا شل شدن پروانه داخلی باشد.

5. بخار یا دود سفید از کاپوت خودرو یا اطراف موتور

🔻 اگر موتور بیش از حد داغ شود، ممکن است مایع خنک‌کننده تبخیر شده و از قسمت‌های مختلف موتور بخار خارج شود.


دلایل خرابی واترپمپ موتور کامینز 6CT

1. استفاده از مایع خنک‌کننده نامناسب

🔸 عدم استفاده از ضدیخ استاندارد باعث ایجاد رسوب و خوردگی در مجاری واترپمپ شده و عملکرد آن را مختل می‌کند.

2. فرسودگی یاتاقان واترپمپ

🔸 کارکرد طولانی و اصطکاک بالا باعث فرسودگی و خرابی یاتاقان واترپمپ می‌شود.

3. شکستن یا خرابی پروانه داخلی واترپمپ

🔸 استفاده از مایعات خنک‌کننده بی‌کیفیت یا وارد شدن ذرات جامد به سیستم خنک‌کننده ممکن است باعث شکستگی پروانه شود.

4. پارگی یا خرابی تسمه واترپمپ

🔸 در مدل‌هایی که واترپمپ با نیروی تسمه کار می‌کند، پارگی یا شل شدن تسمه می‌تواند باعث توقف عملکرد واترپمپ شود.

5. رسوب‌گذاری و انسداد مجاری واترپمپ

🔸 استفاده از آب بدون ضدیخ می‌تواند باعث ایجاد رسوبات آهکی و مسدود شدن مسیر عبور مایع خنک‌کننده شود.


نحوه نگهداری و افزایش عمر واترپمپ موتور کامینز 6CT

استفاده از مایع خنک‌کننده استاندارد و ضدیخ با کیفیت
تعویض منظم مایع خنک‌کننده هر 50,000 کیلومتر یا 2 سال یک‌بار
بررسی دوره‌ای نشتی‌ها و وضعیت شلنگ‌های سیستم خنک‌کننده
اطمینان از عملکرد درست تسمه واترپمپ (در مدل‌های تسمه‌ای)
بررسی صداهای غیرعادی و عملکرد روان واترپمپ هنگام سرویس موتور


راهنمای خرید واترپمپ موتور کامینز 6CT

1. انتخاب برند معتبر

برخی از برندهای معتبر برای واترپمپ موتور کامینز 6CT عبارتند از:
🔹 Cummins Genuine Parts (قطعات اورجینال کامینز)
🔹 Fleetguard
🔹 Gates
🔹 SKF
🔹 Mahle

2. بررسی مشخصات فنی

جنس بدنه و پروانه واترپمپ باید مقاوم در برابر حرارت و سایش باشد.
ورودی و خروجی واترپمپ باید مطابق استاندارد موتور 6CT باشد.
سیستم یاتاقان و آب‌بندی واترپمپ باید کیفیت بالایی داشته باشد.

3. خرید از فروشگاه‌های معتبر

از نمایندگی‌های رسمی و فروشگاه‌های تخصصی قطعات دیزلی خرید کنید.
قبل از خرید، شماره فنی و سازگاری واترپمپ با مدل موتور خود را بررسی کنید.


جمع‌بندی

واترپمپ موتور کامینز 6CT نقش بسیار مهمی در سیستم خنک‌کننده دارد و خرابی آن می‌تواند باعث افزایش دمای موتور و آسیب جدی به قطعات داخلی شود.

انتخاب واترپمپ باکیفیت، نگهداری مناسب و تعویض به‌موقع مایع خنک‌کننده، عمر مفید این قطعه را افزایش می‌دهد.

 

 

 

 

 

پمپ آب موتور کامینز 6CT یکی از اجزای حیاتی سیستم خنک کننده است

که وظیفه گردش مایع خنک کننده در موتور را برای تنظیم دما و جلوگیری از گرمای بیش از حد دارد.

در زیر جزئیات کلیدی آمده است:

**مشخصات:**

1. **نوع**: پمپ آب گریز از مرکز.

2. **مواد **: به طور معمول از چدن یا آلومینیوم برای دوام و مقاومت در برابر حرارت ساخته شده است.

3. **مکانیسم درایو**: بسته به پیکربندی خاص موتور، تسمه محور یا دنده محور.

4. ** نرخ جریان **: طراحی شده برای برآوردن نیازهای خنک کننده موتور 6CT، معمولاً حدود 200-300 لیتر در دقیقه (بر اساس مدل متفاوت است).

5. **نوع مهر و موم **: مهر و موم مکانیکی برای جلوگیری از نشت مایع خنک کننده.

**عملکرد:**

– مایع خنک کننده را از رادیاتور می کشد و آن را از طریق بلوک موتور، سرسیلندر و به رادیاتور به گردش در می آورد.

– دمای عملیاتی بهینه را برای عملکرد کارآمد موتور حفظ می کند.

**مشکلات رایج:**

1. **نشتی**: ناشی از فرسودگی مهر و موم یا واشر است.

2. **شکست بلبرینگ**: به دلیل فرسودگی یا عدم روانکاری.

3. **آسیب پروانه**: از آوار یا خوردگی.

4. ** گرمای بیش از حد **: اگر پمپ از کار بیفتد، گردش مایع خنک کننده متوقف می شود و منجر به گرم شدن بیش از حد موتور می شود.

**نکات تعمیر و نگهداری:**

1. به طور منظم برای نشتی یا صداهای غیر معمول بازرسی کنید.

2. اگر یاتاقان ها یا مهر و موم ها علائم سایش را نشان دادند، پمپ را تعویض کنید.

3. از نوع صحیح خنک کننده که توسط کامینز مشخص شده است استفاده کنید.

4. از کشش مناسب تسمه در صورت رانندگی با تسمه اطمینان حاصل کنید.

**روند تعویض:**

1. مایع خنک کننده را تخلیه کنید.

2. تسمه محرک یا پوشش دنده را بردارید.

3. پمپ آب قدیمی را باز کرده و خارج کنید.

4. سطح نصب را تمیز کنید.

5. پمپ جدید را با واشر یا درزگیر نصب کنید.

6. مایع خنک کننده را دوباره سرهم کرده و دوباره پر کنید.

برای دستورالعمل های خاص و مشخصات گشتاور، همیشه به دفترچه راهنمای خدمات کامینز مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

Cummins 6CT یک موتور دیزلی 6 سیلندر خطی و قوی است که به طور گسترده در کاربردهای صنعتی، خودرویی و دریایی استفاده می شود.

در زیر جزئیات کلیدی آن آمده است:

مشخصات عمومی:

– **مدل موتور**: Cummins 6CT

– **پیکربندی**: 6 سیلندر خطی، 4 زمانه

– **حجم**: 8.3 لیتر (8300 سی سی)

– ** سوراخ x Stroke **: 114 میلی متر x 135 میلی متر (4.49 اینچ در 5.32 اینچ)

– **نسبت فشرده سازی**: 17.0:1

– **اسپیراسیون**: توربوشارژ (با یا بدون افترکولر بسته به نوع)

– **سیستم سوخت**: تزریق مستقیم (پمپ سوخت مکانیکی)

عملکرد:

– **خروجی برق**: معمولاً بین 150 تا 300 اسب بخار (بر اساس برنامه و تنظیم متفاوت است)

– **گشتاور**: بسته به پیکربندی تا 1050 نیوتن متر (774 پوند فوت)

– ** محدوده دور در دقیقه **: سرعت نامی معمولاً در حدود 2200-2500 RPM است

ویژگی ها:

– **دوام**: ساخته شده با بلوک چدنی و سرسیلندر برای استحکام.
– **سیستم خنک کننده**: خنک کننده با آب با خنک کننده کنترل شده توسط ترموستات.

– ** راندمان سوخت **: به دلیل مصرف سوخت خوب به دلیل طراحی کارآمد احتراق شناخته شده است.

– **قابلیت اطمینان**: عملکرد ثابت شده در محیط های خشن.

برنامه های کاربردی:

– **خودرو **: کامیون ها، اتوبوس ها و RVs.

– **صنعتی**: تجهیزات ساختمانی، ژنراتورها و پمپ ها.

– **دریایی**: قایق و سایر وسایل نقلیه آبی.

تعمیر و نگهداری:

– **ظرفیت روغن**: تقریباً 20-23 لیتر (بر اساس مدل کمی متفاوت است).

– **فاصله های سرویس**: روغن به طور منظم هر 250 ساعت یا طبق توصیه تعویض می شود.

– **مشکلات رایج**: سایش انژکتور، نگهداری توربوشارژر، و نگهداری سیستم خنک کننده.

کامینز 6CT بخشی از خانواده “سری C” است که به دلیل تطبیق پذیری و عمر طولانی خود شناخته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

پمپ آب موتور یکی از اجزای حیاتی سیستم خنک کننده خودرو است.

مایع خنک کننده (مخلوطی از آب و ضد یخ) را از طریق بلوک موتور، سرسیلندر، رادیاتور و هسته بخاری به گردش در می آورد

تا دمای موتور را تنظیم کرده و از گرم شدن بیش از حد جلوگیری کند.

جزئیات کلیدی:

1. **عملکرد**:

– مایع خنک کننده را از رادیاتور به داخل موتور پمپ می کند.

– جریان ثابت خنک کننده را برای حفظ دمای عملیاتی مطلوب تضمین می کند.

2. **مکان **:

– معمولاً در جلوی موتور نصب می شود که توسط تسمه سرپانتین، تسمه تایم یا زنجیر تایم هدایت می شود.

3. ** اجزاء **:

– **مسکن**: ساخته شده از آلومینیوم یا چدن.

– **پروانه**: تیغه ای چرخان در داخل پمپ که مایع خنک کننده را حرکت می دهد.

– ** قرقره**: برای تامین برق به تسمه محرک متصل می شود.

– ** مهر و موم و بلبرینگ **: جلوگیری از نشتی و اطمینان از عملکرد روان.

4. **انواع**:

– **پمپ مکانیکی آب**: توسط سیستم تسمه موتور هدایت می شود.

– **پمپ آب برقی**: با برق، مستقل از دور موتور، که اغلب در وسایل نقلیه مدرن استفاده می شود، تغذیه می شود.

5. **نشانه های شکست**:

– مایع خنک کننده نزدیک پمپ نشت می کند.

– گرم شدن بیش از حد موتور

– صدای ساییدن یا ناله از پمپ.

– بخار از رادیاتور.

– سطح خنک کننده پایین

6. **نگهداری**:

– پمپ آب را هر 60000 تا 100000 مایل (یا طبق توصیه سازنده) تعویض کنید.

– در طول تعمیر و نگهداری معمولی، نشتی، صدا، یا ساییده شدن تسمه ها را بررسی کنید.

7. **هزینه تعویض **:

– بر اساس خودرو/مدل خودرو متفاوت است، اما معمولاً از 300 تا 750 دلار، شامل قطعات و نیروی کار متغیر است.

عملکرد صحیح پمپ آب برای سلامت موتور ضروری است. بازرسی های منظم و تعویض به موقع می تواند از آسیب پرهزینه موتور جلوگیری کند.

 

 

 

 

 

 

پمپ آب موتور کامینز یک جزء حیاتی در سیستم خنک کننده موتور است.

این مایع خنک کننده را از طریق بلوک موتور، رادیاتور و سایر اجزا به گردش در می آورد تا دمای عملیاتی بهینه را حفظ کند.

در زیر جزئیات کلیدی آمده است:

1. **عملکرد**:

– مایع خنک کننده را از رادیاتور به داخل موتور پمپ می کند.

– با حفظ جریان ثابت خنک کننده از گرمای بیش از حد جلوگیری می کند.

2. **اجزای**:

– ** پروانه**: برای حرکت مایع خنک کننده می چرخد.

– **محله**: پروانه را محصور می کند و جریان خنک کننده را هدایت می کند.

– **شفت و بلبرینگ**: پروانه را پشتیبانی کرده و از چرخش صاف اطمینان حاصل کنید.

– **Seal**: از نشت مایع خنک کننده جلوگیری می کند.

3. **انواع**:

– پمپ های آب مکانیکی (که توسط تسمه یا چرخ دنده هدایت می شوند).

– پمپ آب برقی (که در موتورهای مدرن برای کارایی استفاده می شود).

4. **مشکلات رایج**:

– نشتی به دلیل ساییدگی مهر و موم.

– خرابی بلبرینگ باعث ایجاد صدا یا کاهش عملکرد می شود.

– آسیب پروانه که منجر به گردش ضعیف مایع خنک کننده می شود.

5. **نگهداری**:

– به طور منظم نشت یا صداهای غیر معمول را بررسی کنید.

– خنک کننده را طبق توصیه سازنده تعویض کنید.

– تسمه ها یا قرقره های محرک پمپ را بررسی کنید.

6. **جایگزینی**:

– برای سازگاری و دوام از قطعات اصلی کامینز استفاده کنید.

– راهنمای موتور را برای مراحل نصب صحیح دنبال کنید.

برای مدل‌های خاص، به دفترچه راهنمای خدمات کامینز مراجعه کنید یا با فروشنده معتبر کامینز تماس بگیرید.

 

 

 

 

شرکت کامینز پیشرو جهانی در طراحی، ساخت و توزیع موتورها، سیستم های قدرت و فناوری های مرتبط است.

در زیر جزئیات کلیدی در مورد موتورهای کامینز آمده است:

1. **انواع موتور**

– **موتورهای دیزل **: برای دوام، کارایی سوخت و گشتاور بالا شناخته شده است.

– **موتورهای گاز طبیعی**: طراحی شده برای آلاینده های پاک تر و هزینه های عملیاتی کمتر.

– ** پیشرانه های هیبریدی و الکتریکی **: تمرکز بر کاهش ردپای کربن.

– **موتورهای هیدروژن**: فناوری نوظهور برای راه حل های آلایندگی صفر.

2. **برنامه ها**

– **خودرو **: کامیون ها، اتوبوس ها، ماشین های RV و کامیون های وانت (به عنوان مثال، دوج رام).

– **صنعتی**: تجهیزات ساختمانی، معدنی، کشاورزی و ریلی.

– **تولید برق**: ژنراتورهایی برای مصارف تجاری، مسکونی و صنعتی.
– **دریایی**: نیروی محرکه و کمکی قایق ها و کشتی ها.

3. **مدل های محبوب موتور**

– **سری B**: موتورهای 3.9 تا 6.7 لیتری (مورد استفاده در کامیون های سبک مانند Ram 2500/3500).

– **سری L**: موتورهای 8.9 لیتری برای کاربردهای متوسط.

– **سری X**: موتورهای 12 تا 15 لیتری سنگین برای کامیون ها و مصارف صنعتی.

– **سری QSK**: موتورهای با اسب بخار بالا برای کاربردهای معدنی و دریایی.

4. **ویژگی های کلیدی**

– **توربوشارژ **: افزایش قدرت و کارایی.

– **خروجی گشتاور بالا**: ایده آل برای کاربردهای سنگین.

– **انطباق با انتشار **: مطابق با استانداردهای جهانی (EPA، Euro VI، و غیره).

– **کارایی سوخت**: فناوری احتراق پیشرفته مصرف سوخت را کاهش می دهد.

– **دوام**: عمر طولانی موتور با حداقل تعمیر و نگهداری.

5. **فناوری**

– **سیستم های پس از تصفیه **: SCR، EGR، و DPF برای کنترل انتشار.

– **سیستم های سوخت **: راه آهن مشترک و تزریق سوخت XPI برای دقت.

– **Telematics**: نظارت و تشخیص از راه دور از طریق راه حل های Cummins Connected.

6. **حضور جهانی**

– دفتر مرکزی: کلمبوس، ایندیانا، ایالات متحده آمریکا.

– تاسیسات تولیدی و مراکز خدماتی در سراسر جهان.

3966841/6741-61-1530/3802081/6742-01-5038/335745/6CT; 6C9-11 6CT 6CTA 8.3

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “واترپمپ موتور کامینز 6CT”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *