فیلتر هوا گریدر
فیلتر هوا
فیلتر هوا گریدر برندهای ایرانی سرکان و کاج همچنین برندهای ساکورا دونالدسون فیلیتگارد جیمکو را میتوانید با قیمت مناسب در رایکایدک تامین کنید.
فیلتر هوا گریدر یک جزء حیاتی در تجهیزات ساختمانی مانند لودرها برای حفظ عملکرد و طول عمر موتور است.
این با کشیدن هوا از طریق ورودی خود عمل می کند، که سپس از یک سری پلیسه یا مش عبور می کند.
این فرآیند به حذف آلاینده ها و زباله ها مانند گرد و غبار، زباله ها و گرده ها از سیستم ورودی هوا کمک می کند.
با انجام این کار، فیلتر موتور را از آسیب احتمالی ناشی از این ذرات خارجی محافظت می کند.
نگهداری منظم فیلتر هوا گریدر برای اطمینان از عملکرد بهینه موتور، کاهش زمان خرابی و افزایش عمر تجهیزات ضروری است.
فیلتر هوای ذرات دستگاهی متشکل از مواد فیبری یا متخلخل است که ذرات معلق مانند دود، گرد و غبار، گرده، کپک، ویروس ها و باکتری ها را از هوا حذف می کند.
فیلترهای حاوی یک جاذب یا کاتالیزور مانند زغال چوب (کربن) نیز ممکن است بوها و آلاینده های گازی مانند ترکیبات آلی فرار یا ازن را حذف کنند.
فیلترهای هوا در کاربردهایی که کیفیت هوا مهم است، به ویژه در سیستم های تهویه ساختمان و موتورها استفاده می شود.
برخی از ساختمانها و همچنین هواپیماها و سایر محیطهای ساخت بشر (مانند ماهوارهها و شاتلهای فضایی) از فوم، کاغذ چیندار یا فیلتر فایبرگلاس استفاده میکنند.
روش دیگر، یونیزه کننده هوا، از الیاف یا عناصر با بار الکتریکی ساکن استفاده می کند که ذرات گرد و غبار را جذب می کند.
ورودی های هوای موتورهای احتراق داخلی و کمپرسورهای هوا از فیلترهای کاغذی، فوم یا پنبه ای استفاده می کنند.
فیلترهای حمام روغن جدا از کاربردهای خاص، از بین رفته اند.
فناوری فیلترهای ورودی هوای توربینهای گاز در سالهای اخیر به دلیل بهبود در آیرودینامیک و دینامیک سیال قسمت کمپرسور هوا در توربینهای گاز پیشرفت چشمگیری داشته است.
فیلتر هوای گریدر نوعی فیلتر هوا است که در وسایل نقلیه گریدر مانند بولدوزر یا بیل مکانیکی برای حذف زباله ها و آلاینده ها از سیستم ورودی هوا استفاده می شود.
وظیفه اصلی آن محافظت از موتور در برابر آسیب های ناشی از ذرات خارجی مانند گرد و غبار، ماسه یا زباله هایی است که ممکن است در هوا وجود داشته باشد.
این فیلتر معمولاً از مواد متخلخل مانند فلز یا الیاف مصنوعی ساخته شده است و برای جذب ذرات کوچک به اندازه 5 میکرون طراحی شده است.
نگهداری منظم فیلتر هوای گریدر برای اطمینان از عملکرد بهینه موتور و افزایش عمر خودرو ضروری است.
برقگیر ذرات با راندمان بالا (HEPA)، که در اصل جاذب ذرات با راندمان بالا نامیده میشود،
اما گاهی اوقات به آن مسدود کننده ذرات با راندمان بالا یا مهار ذرات با راندمان بالا نیز گفته میشود، نوعی فیلتر هوا است.
فیلترهای مطابق با استاندارد HEPA کاربردهای زیادی دارند، از جمله استفاده در اتاق های تمیز برای ساخت آی سی، امکانات پزشکی، اتومبیل،
هواپیما و منازل. فیلتر باید استانداردهای کارایی خاصی مانند استانداردهای تعیین شده توسط وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) را برآورده کند.
استانداردهای مختلف آنچه را که به عنوان فیلتر HEPA واجد شرایط است، تعریف می کند.
دو استاندارد متداول مستلزم آن است که یک فیلتر هوا باید 99.95٪ (استاندارد اروپایی) [4] یا 99.97٪ (استاندارد ASME) [5] از ذراتی را که اندازه آنها بزرگتر یا مساوی است (از هوای عبوری) حذف کند.
فیلتر هوای کابین که در بریتانیا به عنوان فیلتر گرده نیز شناخته می شود، معمولاً یک فیلتر کاغذی چین دار است که در ورودی هوای بیرون برای محفظه سرنشین خودرو قرار می گیرد.
برخی از این فیلترها مستطیل شکل و شبیه فیلتر هوای موتور هستند. برخی دیگر به شکلی منحصر به فرد برای تناسب با فضای موجود ورودی های هوای بیرون خودروهای خاص طراحی شده اند.
اولین خودروسازی که دارای فیلتر یکبار مصرف برای تمیز نگه داشتن سیستم تهویه بود، نش موتورز “Weather Eye” بود که در سال 1940 معرفی شد.
یک فیلتر هسته گرمکن قابل استفاده مجدد به عنوان یک لوازم جانبی اختیاری در مدلهای Studebaker که از سال ۱۹۵۹ شروع شد،
فیلتر یک قاب آلومینیومی حاوی مش آلومینیوم بود و مستقیماً بالای هسته بخاری قرار داشت.
فیلتر از طریق شکافی در فایروال از محفظه موتور خارج و نصب شد.
یک مهر و موم لاستیکی نازک و بلند در هنگام نصب فیلتر شکاف را مسدود کرد.
فیلتر را می توان قبل از نصب جارو برقی و شستشو داد.
گرفتگی یا کثیف بودن فیلترهای هوای کابین می تواند به طور قابل توجهی جریان هوا را از دریچه های کابین کاهش دهد و همچنین مواد حساسیت زا را به جریان هوای کابین وارد کند.
از آنجایی که دمای هوای کابین به سرعت جریان هوای عبوری از هسته بخاری، اواپراتور یا هر دو بستگی دارد،
گرفتگی فیلترها میتواند تا حد زیادی اثربخشی و عملکرد سیستمهای تهویه مطبوع و گرمایش خودرو را کاهش دهد.
برخی از فیلترهای هوای کابین عملکرد ضعیفی دارند، و برخی از تولیدکنندگان فیلتر هوای کابین، رتبهبندی فیلتر حداقل گزارش کارایی (MERV) را روی فیلترهای هوای کابین خود چاپ نمیکنند.
فیلتر هوای احتراق از ورود ذرات ساینده به سیلندرهای موتور جلوگیری می کند، جایی که باعث سایش مکانیکی و آلودگی روغن می شود.
اکثر خودروهای تزریق سوخت از یک عنصر فیلتر کاغذی چین دار به شکل یک صفحه تخت استفاده می کنند.
این فیلتر معمولاً داخل جعبه پلاستیکی متصل به بدنه دریچه گاز با داکت کاری قرار می گیرد.
خودروهای قدیمیتر که از کاربراتور یا تزریق سوخت بدنه دریچه گاز استفاده میکنند،
معمولاً از فیلتر هوای استوانهای استفاده میکنند که معمولاً بین ۱۰۰ میلیمتر (۴ اینچ) تا ۴۰۰ میلیمتر (۱۶ اینچ) قطر دارد.
این در بالا یا کنار کاربراتور یا بدنه دریچه گاز، معمولاً در یک محفظه فلزی یا پلاستیکی قرار می گیرد
که ممکن است دارای کانالی برای تأمین هوای ورودی خنک و/یا گرم باشد و با درب فلزی یا پلاستیکی محکم شود. واحد کلی (فیلتر و محفظه با هم) پاک کننده هوا نامیده می شود.
فیلتر هوا خارجی گریدر
عناصر فیلتر کاغذی پلیسه دار انتخاب تقریباً انحصاری برای پاک کننده های هوای موتور خودرو هستند، زیرا کارآمد، سرویس دهی آسان و مقرون به صرفه هستند.
اصطلاح “کاغذ” تا حدودی گمراه کننده است، زیرا رسانه های فیلتر به طور قابل توجهی با کاغذهایی که برای نوشتن یا بسته بندی و غیره استفاده می شوند متفاوت است.
این باور دائمی در بین تیونرها وجود دارد که با تبلیغات برای فیلترهای جایگزین غیرکاغذی پس از فروش ایجاد شده است، که فیلترهای کاغذی جریان ضعیفی دارند و در نتیجه عملکرد موتور را محدود می کند.
در واقع، تا زمانی که یک فیلتر کاغذ چین دار برای حجم جریان هوا که در یک برنامه خاص با آن مواجه می شود اندازه مناسبی داشته باشد،
چنین فیلترهایی تا زمانی که فیلتر به طور قابل توجهی با کثیفی مسدود نشود، محدودیتی جزئی برای جریان دارند.
موتورهای تجهیزات ساختمانی نیز از این استفاده می کنند.
دلیل آن این است که کاغذ به شکل زیگزاگ خم شده است و مساحت کل کاغذ بسیار زیاد است و در محدوده 50 برابر دهانه هوا است.
گریدر
عناصر فوم پلی یورتان مرطوب شده با روغن در برخی از فیلترهای هوای جایگزین خودرو استفاده می شود.
فوم در گذشته به طور گسترده ای در پاک کننده های هوا در موتورهای کوچک در ماشین های چمن زنی و سایر تجهیزات قدرت استفاده می شد،
اما عناصر فیلتر کاغذی نوع خودرو تا حد زیادی جایگزین فوم مرطوب شده با روغن در این کاربردها شده اند.
فیلترهای فوم هنوز معمولاً در کمپرسورهای هوا برای ابزارهای هوا تا 5 اسب بخار (3.7 کیلو وات) استفاده می شود.
بسته به درجه و ضخامت فوم استفاده شده، یک عنصر فیلتر فوم مرطوب شده با روغن می تواند حداقل محدودیت جریان هوا یا ظرفیت بسیار بالای آلودگی را ارائه دهد،
ویژگی دوم، فیلترهای فوم را به یک انتخاب محبوب در رالی های خارج از جاده و سایر برنامه های ورزشی موتوری تبدیل می کند که در آن سطوح بالایی از هوا وجود دارد.
گرد و غبار مواجه خواهد شد. با توجه به نحوه جذب گرد و غبار در فیلترهای فوم، ممکن است مقادیر زیادی بدون تغییر قابل اندازه گیری در محدودیت جریان هوا به دام بیفتد.
گاز پنبه ای روغنی در تعداد فزاینده ای از فیلترهای هوای خودروهای پس از فروش به عنوان اقلام با کارایی بالا به کار می رود.
در گذشته، گاز پنبه ای استفاده محدودی در فیلترهای هوای خودرو با تجهیزات اصلی داشت.
با این حال، از زمان معرفی نسخه های Abarth SS، شرکت تابعه فیات فیلترهای هوای گاز پنبه ای را به عنوان فیلتر OE عرضه می کند.
مش فولاد ضد زنگ نمونه دیگری از محیط است که اجازه عبور هوای بیشتری را می دهد.
مش فولاد ضد زنگ با تعداد مش های مختلف عرضه می شود که استانداردهای فیلتراسیون متفاوتی را ارائه می دهد.
در موتورهای اصلاحشده شدید که فضای کافی برای فیلتر هوای مخروطی ندارد،
برخی ترجیح میدهند یک شبکه فولادی ضد زنگ ساده روی توربو نصب کنند تا اطمینان حاصل شود که هیچ ذرهای از طریق توربو وارد موتور نمیشود.
یک پاک کننده هوای حمام روغنی شامل یک مخزن حاوی یک حوضچه روغن و یک درج است که با فیبر، مش، فوم یا سایر فیلترهای درشت دیگر پر شده است.
پاک کننده ذرات را با چسباندن آنها به محیط فیلتر آغشته به روغن به جای فیلتراسیون سنتی حذف می کند، منافذ در محیط فیلتر بسیار بزرگتر از ذراتی است که قرار است فیلتر شوند.
هنگامی که پاک کننده مونتاژ می شود، بدنه حاوی مدیا درج در فاصله کمی بالاتر از سطح حوضچه روغن قرار می گیرد.
لبه درج روی لبه سامپ همپوشانی دارد.
این آرایش یک مسیر هزارتویی را تشکیل می دهد که از طریق آن هوا باید در یک سری چرخش های U حرکت کند:
از طریق شکاف بین لبه های درج و حوضچه به سمت بالا، از طریق شکاف بین دیواره خارجی درج و دیواره داخلی به پایین کاروان، و از طریق رسانه فیلتر در بدنه درج به بالا.
این دور برگشتی هوا را با سرعت بالا در سطح حوضچه نفت می برد.
ذرات گرد و غبار بزرگتر و سنگین تر در هوا به دلیل اینرسی نمی توانند چرخش را انجام دهند، بنابراین داخل روغن می افتند و در ته کاسه پایه قرار می گیرند.
ذرات سبکتر و کوچکتر به رسانههای فیلتراسیون در داخل میچسبند، که توسط قطرات روغنی که توسط جریان هوای معمولی به داخل آن آسپیره میشوند، خیس میشوند.
آسپیراسیون مداوم روغن روی محیط فیلتر به آرامی بیشتر ذرات ریزتر به دام افتاده را به سمت پایین می برد و روغن دوباره به مخزن که در آن ذرات تجمع می کنند، می چکد.
پاک کننده های هوای حمام روغنی تا زمانی که فیلتر کاغذی در اوایل دهه 1960 به کار گرفته شد،
به طور گسترده در خودروها و موتورهای کوچک استفاده می شد. چنین پاککنندههایی هنوز در تجهیزات خارج از جادهای که سطوح بسیار بالایی از گرد و غبار وجود دارد استفاده میشوند،
زیرا پاککنندههای هوای حمام روغن میتوانند نسبت به اندازه کلی خود مقدار زیادی کثیفی را بدون از دست دادن کارایی فیلتراسیون یا جریان هوا جمعآوری کنند.
با این حال، روغن مایع تمیز کردن و سرویس چنین پاک کننده های هوا را کثیف و ناخوشایند می کند، آنها باید نسبتاً بزرگ باشند تا از محدودیت بیش از حد در نرخ جریان هوای بالا جلوگیری شود،
و تمایل به افزایش انتشار گازهای خروجی اگزوز هیدروکربن های نسوخته به دلیل آسپیراسیون روغن در هنگام استفاده در جرقه دارند.
در اوایل قرن بیستم (حدود 1900 تا 1930) از پاک کننده های هوای حمام آب در برخی کاربردها (خودروها، کامیون ها، تراکتورها و موتورهای قابل حمل و ثابت) استفاده می شد.
آنها تقریباً روی همان اصولی کار میکردند که پاککنندههای هوای حمام روغنی.
برای مثال، تراکتور اصلی فوردسون دارای یک پاک کننده هوای حمام آب بود. در دهه 1940، طرح های حمام روغن به دلیل عملکرد بهتر فیلتر، جایگزین طرح های حمام آب شدند.
جابجایی جامدات فله شامل حمل و نقل جامدات (انتقال مکانیکی، حمل و نقل پنوماتیک) است که ممکن است به شکل پودر باشد.
بسیاری از صنایع در حال جابجایی مواد جامد فله ای (صنایع معدنی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی) هستند
که به دلایل نظارتی یا اقتصادی (از بین رفتن مواد) نیاز به تصفیه جریان های هوای خروجی از فرآیند دارند تا ذرات ریز منتشر نشوند.
در نتیجه، فیلترهای هوا در بسیاری از مکانهای فرآیند قرار میگیرند، بهویژه در ورودی خطوط انتقال پنوماتیک که در آن مقدار هوا مهم است و بار در ذرات ریز بسیار مهم است.
همچنین میتوان فیلترها را در هر نقطه از تبادل هوا در فرآیند قرار داد تا از ورود آلایندهها به فرآیند جلوگیری شود، که این امر بهویژه در صنایع دارویی و غذایی صادق است.
پدیدههای فیزیکی درگیر در گرفتن ذرات با فیلتر عمدتاً اینرسی و انتشاری هستند
ماشین آلات گریدر نوعی تجهیزات سنگین است که در ساختمان سازی برای تسطیح و صاف کردن سطح زمین استفاده می شود.
معمولاً مجهز به یک درام یا تیغه چرخان بزرگ است که به یک قاب نوسانی متصل است.
درام یا تیغه برای خراش دادن و جابجایی مواد سطحی مانند خاک، شن یا آسفالت برای ایجاد سطحی صاف و یکنواخت طراحی شده است.
گریدرها معمولاً در کاربردهای مختلف ساختمانی از جمله جاده سازی، محوطه سازی و گودبرداری استفاده می شوند.
آنها در اندازهها و انواع مختلف، از مدلهای کوچک روی مسیر گرفته تا ماشینهای چرخدار بزرگ، در دسترس هستند.
گریدرها معمولاً توسط یک اپراتور ماهر کار می کنند که سرعت و جهت درام یا تیغه و همچنین زاویه تیغه را برای دستیابی به نتایج مطلوب کنترل می کند.
به طور کلی، ماشین آلات گریدر یک قطعه ضروری از تجهیزات در صنعت ساخت و ساز است که برای ایجاد سطوح صاف و هموار برای طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شود.